Letne naročnine - Revije

Jakov Cipci: Umetniško življenje

Image for Jakov Cipci: Umetniško življenje from emkaSi
+ / - Hover over image to Zoom
Other Views

    Jakov Cipci: Umetniško življenje

    Trda - 15. sep 2010
    ( 0 )
    ISBN/EAN:P_9789619276624
    Redna cena: 38,00 €

    Že nekaj časa sem se pripravljal k pisanju spominov na čas, ko sem kot mladenič obiskoval operne predstave in koncerte v Mariboru. Vendar nisem vedel, kje in kako bi se tega lotil. Ob pisanju knjige o vplivu železnice na ostale dejavnosti, kot so glasba, književnost, slikarstvo itd., sem v poglavju, ki opisuje naš najpomembnejši tehnični spomenik – Bohinjsko progo, prišel do vasice Grahovo v Baški grapi. Tu je bil posnet prvi slovenski celovečerni film Na svoji zemlji. V njem je sodelovalo tudi nekaj Mariborčanov ali umetnikov, ki so bili na neki način povezani z Mariborom. Tako sem naletel na Marjana Kozino1 in Jakova Cipcija.

    Slednji je za Maribor zelo pomemben umetnik. Z orkestrom Slovenske filharmonije (SF) je za film Na svoji zemlji izvajal Kozinovo glasbo. Leta 1955 je prišel v Maribor in do upokojitve leta 1962 vodil mariborsko Opero in Mariborsko filharmonijo (MF). Cipci je v Mariboru deloval prav v času, ko sem še kot dijak in študent obiskoval večino glasbenih prireditev v Mariboru.

    Ob tem se mi je kar sama ponudila prilika, da napišem njegovo umetniško biografijo. Cipci je bil ves čas svojega delovanja pri nas eden vodilnih dirigentov v Sloveniji in tudi takratni Jugoslaviji. Tako to delo podrobno predstavlja njegovo delovanje od prvega koncerta v Zagrebu, ki ga je imel 16. avgusta 1945, do njegovega zadnjega nastopa v Mariboru 13. decembra 1969. V tem obdobju je v opernih hišah in na koncertnih odrih nastopil več kot 1400-krat. To pomeni, da je imel v povprečju približno 60 nastopov na leto, ne da bi pri tem upoštevali vse vaje, generalke, snemanja za radio in televizijo itd. Bil je zelo delaven človek in se je v celoti posvečal svojemu poklicu. Obe vodstveni funkciji v Mariboru je opravljal v težavnem obdobju, ko je nenehno grozila ukinitev ene ali druge ustanove. Leta 1965 so res ukinili Mariborsko filharmonijo. Uspešno je preživel tudi poskusno ukinitev Opere, ko je moral večini članov vročiti odpovedi. Izredno negativni odzivi v mariborski in slovenski javnosti so ta poskus ukinitve prekinili.

    V prostem času se je vračal k svoji veliki ljubezni, morju; imel je majhen motorni čoln. Ljubiteljsko se je ukvarjal tudi z miniaturno železnico. To si je kupil z enim od honorarjev za dirigiranje v Avstriji. V svojem stanovanju na Gosposvetski cesti v Mariboru je imel v eni izmed sob postavljeno železniško progo. K njemu so se hodili igrat sosedje in znanci pa tudi otroci iz okolice. Pisati umetniško biografijo o takem človeku je zelo prijetno. Pri iskanju podatkov o njem, več o tem bo napisanega v poglavju o virih, ki sem jih pri pisanju našel in uporabil, sem našel dosti dokumentov in podatkov ter govoril z mnogimi ljudmi iz sveta glasbe. Nabral sem več kot dovolj podatkov za nastanek te knjige.
    V svoji predanosti glasbi je Jakov Cipci svoje delo opravljal vedno dobro razpoložen in prijazen s sodelavci. Vse, kar je želel, je dosegel z lepo besedo. Značilna zanj je bila natančna ocena sposobnosti njegovih umetniških kolegov, tako v operi kot na koncertnih odrih. Močne in odločne osebnosti, kot je bil Cipci, ki je bil tudi direktor Opere, nujno naletijo na ljudi, ki se z njimi ne strinjajo. To se mu je tudi dogajalo, vendar je vse take konfliktne situacije skušal reševati z lepo besedo in na štiri oči. Kot izjemen poznavalec pevcev in godbenikov je ob tem, da se je zelo dobro zavedal svojih sposobnosti, vedno pravilno ocenil, kaj in koliko lahko od koga zahteva. Njegova ocena je bila merilo, od katerega ni odstopal. Prav v tem je skrivnost njegovih presenetljivih uspehov. V njegovem času v naših orkestrih (velja za vse orkestre) niso sedeli akademsko izobraženi glasbeniki in v mariborski Operi ni bilo dovolj dobro šolanih pevcev, kot je to danes. Če so danes za koncert dovolj tri vaje, jih je on imel z orkestroma SF in MF tudi po šest in več. Zaradi tega je moral delati več, da je dosegel želeno kvaliteto.
     
    Druga zanimivost je ta, da sem prebral mnogo ocen o njegovem dirigiranju, a nisem našel niti ene slabe. Pisanje o njem bi bilo zaradi tega dolgočasno, če ne bi bila njegova umetniška pot tako razgibana in pestra. Bil je enako dober simfonični in operni dirigent. Tretja značilnost, ki pokaže maestra še v posebno lepi luči, je njegovo obnašanje v primerih, ko so mu zavistni kolegi nagajali in povzročali težave. Kar nekaj takih primerov je opisanih v tej knjigi. V vseh nastopa tako, da si otrese prah s čevljev in se umakne. Kot se je izkazalo, vedno na škodo tistih, ki jih je zapustil.

    Sam se maestra spominjam z mnogih predstav in koncertov, ki sem jih obiskal. Tudi, ko ni več dirigiral, se je udeleževal večine koncertov, dokler mu je to zdravje dopuščalo. Zase lahko rečem, da sem se počutil bolje, če je med publiko sedel tudi on. Iz podatkov, ki so mi bili na voljo, iz izjav njegovih sodobnikov in iz lastnih vtisov, ko sem kot mladenič obiskoval njegove koncerte in operne predstave, sem si ustvaril tudi svoje mnenje o Cipciju kot umetniku in o Cipciju kot človeku. Bil je človek, ki je živel za svoje delo. Vendar je bil tudi samo človek z dobrimi in slabimi lastnostmi, le da je bilo dobrih mnogo več od slabih. Kot svetovljan in izobraženec, končal je štiri visoke šole, je bil zelo splošno razgledan. Pri delu ga je zanimala samo glasba. Ni mi znano, kako se je znašel v našem samoupravljanju. Mislim, da se je pri njem samouprava nehala takoj, ko je prijel za taktirko. Pri delu je bil s kolegi vedno ljubezniv, vendar odločen. Na žalost se ni znal prerivati, kot so to znali nekateri precej slabši dirigenti tistega časa. Menim, da bi naredil povsem drugačno kariero, če bi imel dobrega managerja in bi se znal bolje prerivati. Vendar ga v tem primeru ne bi bilo v Sloveniji in predvsem ne v Mariboru, kar bi bila velika škoda za Slovenijo in še posebej za Maribor!

    Pri pisanju te umetniške biografije sem pazil, da sem se izognil nepotrebnim, včasih tudi osebnim komentarjem. Če so bile stvari le preveč nenavadne, sem jih tudi komentiral, vendar vedno na osnovi podatkov, ki so o določenih dogodkih na razpolago. Cipcijevo umetniško življenje je bilo izredno zanimivo in polno. Gradiva je za nekaj takih knjig, kot je ta. Kljub temu mislim, da bo tudi ta dovolj, da iztrgam pozabi maestra Cipcija, dogodke in ljudi s katerimi je delal. Izid te knjige povsem naključno sovpada s 110-letnico maestrovega rojstva, ki bo naslednje leto. Tako je tudi ta zapis eden od pomnikov na delovanje pomembnega glasbenika.

    Zaradi množice virov, ki so se v podrobnostih pogosto razhajali, je, kljub veliki pozornosti pri zbiranju in pisanju, v tej knjigi gotovo nekaj nedoslednosti ali celo napak. Zanje se opravičujem in prosim bralce, ki bi jih opazili, da me nanje opozorijo.

    Peter Bedjanič

    SkrijPoglej več
    Deli:
    - 1 + 38,00 €
    Predvideni rok dobave: 7-9 dni
    Dodaj v košarico

    Opis

    Že nekaj časa sem se pripravljal k pisanju spominov na čas, ko sem kot mladenič obiskoval operne predstave in koncerte v Mariboru. Vendar nisem vedel, kje in kako bi se tega lotil. Ob pisanju knjige o vplivu železnice na ostale dejavnosti, kot so glasba, književnost, slikarstvo itd., sem v poglavju, ki opisuje naš najpomembnejši tehnični spomenik – Bohinjsko progo, prišel do vasice Grahovo v Baški grapi. Tu je bil posnet prvi slovenski celovečerni film Na svoji zemlji. V njem je sodelovalo tudi nekaj Mariborčanov ali umetnikov, ki so bili na neki način povezani z Mariborom. Tako sem naletel na Marjana Kozino1 in Jakova Cipcija.

    Slednji je za Maribor zelo pomemben umetnik. Z orkestrom Slovenske filharmonije (SF) je za film Na svoji zemlji izvajal Kozinovo glasbo. Leta 1955 je prišel v Maribor in do upokojitve leta 1962 vodil mariborsko Opero in Mariborsko filharmonijo (MF). Cipci je v Mariboru deloval prav v času, ko sem še kot dijak in študent obiskoval večino glasbenih prireditev v Mariboru.

    Ob tem se mi je kar sama ponudila prilika, da napišem njegovo umetniško biografijo. Cipci je bil ves čas svojega delovanja pri nas eden vodilnih dirigentov v Sloveniji in tudi takratni Jugoslaviji. Tako to delo podrobno predstavlja njegovo delovanje od prvega koncerta v Zagrebu, ki ga je imel 16. avgusta 1945, do njegovega zadnjega nastopa v Mariboru 13. decembra 1969. V tem obdobju je v opernih hišah in na koncertnih odrih nastopil več kot 1400-krat. To pomeni, da je imel v povprečju približno 60 nastopov na leto, ne da bi pri tem upoštevali vse vaje, generalke, snemanja za radio in televizijo itd. Bil je zelo delaven človek in se je v celoti posvečal svojemu poklicu. Obe vodstveni funkciji v Mariboru je opravljal v težavnem obdobju, ko je nenehno grozila ukinitev ene ali druge ustanove. Leta 1965 so res ukinili Mariborsko filharmonijo. Uspešno je preživel tudi poskusno ukinitev Opere, ko je moral večini članov vročiti odpovedi. Izredno negativni odzivi v mariborski in slovenski javnosti so ta poskus ukinitve prekinili.

    V prostem času se je vračal k svoji veliki ljubezni, morju; imel je majhen motorni čoln. Ljubiteljsko se je ukvarjal tudi z miniaturno železnico. To si je kupil z enim od honorarjev za dirigiranje v Avstriji. V svojem stanovanju na Gosposvetski cesti v Mariboru je imel v eni izmed sob postavljeno železniško progo. K njemu so se hodili igrat sosedje in znanci pa tudi otroci iz okolice. Pisati umetniško biografijo o takem človeku je zelo prijetno. Pri iskanju podatkov o njem, več o tem bo napisanega v poglavju o virih, ki sem jih pri pisanju našel in uporabil, sem našel dosti dokumentov in podatkov ter govoril z mnogimi ljudmi iz sveta glasbe. Nabral sem več kot dovolj podatkov za nastanek te knjige.
    V svoji predanosti glasbi je Jakov Cipci svoje delo opravljal vedno dobro razpoložen in prijazen s sodelavci. Vse, kar je želel, je dosegel z lepo besedo. Značilna zanj je bila natančna ocena sposobnosti njegovih umetniških kolegov, tako v operi kot na koncertnih odrih. Močne in odločne osebnosti, kot je bil Cipci, ki je bil tudi direktor Opere, nujno naletijo na ljudi, ki se z njimi ne strinjajo. To se mu je tudi dogajalo, vendar je vse take konfliktne situacije skušal reševati z lepo besedo in na štiri oči. Kot izjemen poznavalec pevcev in godbenikov je ob tem, da se je zelo dobro zavedal svojih sposobnosti, vedno pravilno ocenil, kaj in koliko lahko od koga zahteva. Njegova ocena je bila merilo, od katerega ni odstopal. Prav v tem je skrivnost njegovih presenetljivih uspehov. V njegovem času v naših orkestrih (velja za vse orkestre) niso sedeli akademsko izobraženi glasbeniki in v mariborski Operi ni bilo dovolj dobro šolanih pevcev, kot je to danes. Če so danes za koncert dovolj tri vaje, jih je on imel z orkestroma SF in MF tudi po šest in več. Zaradi tega je moral delati več, da je dosegel želeno kvaliteto.
     
    Druga zanimivost je ta, da sem prebral mnogo ocen o njegovem dirigiranju, a nisem našel niti ene slabe. Pisanje o njem bi bilo zaradi tega dolgočasno, če ne bi bila njegova umetniška pot tako razgibana in pestra. Bil je enako dober simfonični in operni dirigent. Tretja značilnost, ki pokaže maestra še v posebno lepi luči, je njegovo obnašanje v primerih, ko so mu zavistni kolegi nagajali in povzročali težave. Kar nekaj takih primerov je opisanih v tej knjigi. V vseh nastopa tako, da si otrese prah s čevljev in se umakne. Kot se je izkazalo, vedno na škodo tistih, ki jih je zapustil.

    Sam se maestra spominjam z mnogih predstav in koncertov, ki sem jih obiskal. Tudi, ko ni več dirigiral, se je udeleževal večine koncertov, dokler mu je to zdravje dopuščalo. Zase lahko rečem, da sem se počutil bolje, če je med publiko sedel tudi on. Iz podatkov, ki so mi bili na voljo, iz izjav njegovih sodobnikov in iz lastnih vtisov, ko sem kot mladenič obiskoval njegove koncerte in operne predstave, sem si ustvaril tudi svoje mnenje o Cipciju kot umetniku in o Cipciju kot človeku. Bil je človek, ki je živel za svoje delo. Vendar je bil tudi samo človek z dobrimi in slabimi lastnostmi, le da je bilo dobrih mnogo več od slabih. Kot svetovljan in izobraženec, končal je štiri visoke šole, je bil zelo splošno razgledan. Pri delu ga je zanimala samo glasba. Ni mi znano, kako se je znašel v našem samoupravljanju. Mislim, da se je pri njem samouprava nehala takoj, ko je prijel za taktirko. Pri delu je bil s kolegi vedno ljubezniv, vendar odločen. Na žalost se ni znal prerivati, kot so to znali nekateri precej slabši dirigenti tistega časa. Menim, da bi naredil povsem drugačno kariero, če bi imel dobrega managerja in bi se znal bolje prerivati. Vendar ga v tem primeru ne bi bilo v Sloveniji in predvsem ne v Mariboru, kar bi bila velika škoda za Slovenijo in še posebej za Maribor!

    Pri pisanju te umetniške biografije sem pazil, da sem se izognil nepotrebnim, včasih tudi osebnim komentarjem. Če so bile stvari le preveč nenavadne, sem jih tudi komentiral, vendar vedno na osnovi podatkov, ki so o določenih dogodkih na razpolago. Cipcijevo umetniško življenje je bilo izredno zanimivo in polno. Gradiva je za nekaj takih knjig, kot je ta. Kljub temu mislim, da bo tudi ta dovolj, da iztrgam pozabi maestra Cipcija, dogodke in ljudi s katerimi je delal. Izid te knjige povsem naključno sovpada s 110-letnico maestrovega rojstva, ki bo naslednje leto. Tako je tudi ta zapis eden od pomnikov na delovanje pomembnega glasbenika.

    Zaradi množice virov, ki so se v podrobnostih pogosto razhajali, je, kljub veliki pozornosti pri zbiranju in pisanju, v tej knjigi gotovo nekaj nedoslednosti ali celo napak. Zanje se opravičujem in prosim bralce, ki bi jih opazili, da me nanje opozorijo.

    Peter Bedjanič

    O avtorju

    -Marko Košir-

    Ostale knjige tega avtorja

    Podrobnosti o izdelku

    • Jezik: slovenski
    • Leto izida: 2010
    • Število strani: 352
    • ISBN/EAN: 9789619276624
    • Mere izdelka vxš: 12 x 14,5
    • Vezava: Trda
    • Datum Izida: 15.9.2010
    • Založba: Pro - Andy, Oskrba Z
    • Avtor: Marko Košir
    • Zbirka: Veliki dirigenti
    • Povprečna ocena:
      ( 0 )

    Oglejte si več iz oddelkov:

    Mnenja kupcev

    Povprečna ocena kupcev:

    (0)
    (0)
    (0)
    (0)
    (0)
    ( 0 )
    Ocenite izdelek s klikom na zvezdice:

    Komentarji